Frisdrank of vruchtensap

Frisdrank of vruchtensap

Vruchtensap heeft een gezonde uitstraling. Wat voor drank kun je nou beter kiezen dan een lekkere jus d’orange of misschien wel een multivruchtensap. De valkuil zit ‘m in het feit dat alle vruchten of fruit van nature veel suikers bevatten: fructose oftewel vruchtensuikers. Dit is bij normaal gebruik geen probleem, het is niet voor niets dat het advies voor iedereen geldt om dagelijks lekker twee porties fruit te eten. Bij vruchtensappen zit het gevaar erin dat je er mogelijk op een dag zoveel van drinkt dat je omgerekend meer dan die 2 porties binnenkrijgt en daarmee ook veel te veel suikers. Een vruchtendrank is dus niet geschikt om bijvoorbeeld een frisdrank met suiker zomaar te vervangen en het vervolgens dagelijks en onbeperkt te drinken.

Let ook op het woordje ‘light’ op deze dranken. Waar het bij een frisdrank als cola of sinas betekent dat er helemaal geen suiker in zit, betekent het bij de vruchtensappen dat er geen suiker aan is toegevoegd. De vruchtensuikers zitten er bij de sapjes wel nog in.

Het beste kun je kiezen voor dagelijks vers fruit te eten, of zelf vers fruit uit te persen tot één glas vruchtensap. Zie een glas vruchtensap uit pak als uitzondering, voor een keer niet erg, maar houd het dan bij 1 glaasje en weet dat er in vers fruit en vers sap veel meer voedingsstoffen als vitamines zitten. Drink verder vooral water en thee en eventueel een light frisdrank.

www.nu.nl/gezondheid/3601011/vruchtensap-net-zo-ongezond-als-frisdrank.html

Nieuws datum: 14-10-2013