Wereld COPD dag

21 november stond in het teken van COPD. Dit is een chronische longziekte waarbij de longen beschadigd zijn en de patiënt moeilijker kan ademen. Hierdoor kan de energie ook verminderen. Alles kost meer moeite.
 
Voeding speelt een belangrijke rol bij mensen met COPD.  De patiënt kan te maken krijgen met (ongewenst) ondergewicht of (ongewenst) overgewicht. Ondergewicht ontstaat door bijvoorbeeld een versnelde stofwisseling, verhoogd energieverbruik of verminderde inname. Ongewenst gewichtsverlies kan gepaard gaan met een afname van spiermassa en spierkracht. Afname van spieren vindt ook plaats bij de ademhalingsspieren. Daarom is het belangrijk om op gewicht te blijven. Overgewicht ontstaat bijvoorbeeld door medicijngebruik of een tragere stopwisseling als bijvoorbeeld gestopt wordt met roken. Voor patiënten met COPD wordt een BMI tussen de 21 en 30 als goed gezien. Bij mensen zonder COPD is een gezond BMI tussen de 18,5 en 25.
 
Een diëtist kan helpen bij eetproblemen die gecombineerd gaan met COPD (zoals kortademigheid, slijmvorming, droge mond, smaakverandering of snelle verzadiging). Een diëtist zal hierbij goed letten op het behouden of opbouwen van de spiermassa. Door een goed voedingspatroon kan de kwaliteit van leven vergroot worden. 
 
Welke voedingsstoffen zijn belangrijk:
- Eiwitten: bouwstof van het lichaam en de spieren. Een combinatie van voldoende eiwitten en beweging helpt de spieren in stand te houden. Gebruik een royale hoeveelheid vlees, vis of kip en vleeswaren op brood. Vegetarische vleesvervangers kunnen ook gebruikt worden. Zuivel, noten en peulvruchten zijn ook bronnen van eiwit.
- Calcium: mensen met COPD hebben een verhoogd risico op botontkalking. Daarom is het belangrijk om voldoende calcium binnen te krijgen. De behoefte is per leeftijdscategorie verschillend en ook afhankelijk van medicijngebruik. Het kan oplopen tot 1500 mg per dag. Calcium zit in peulvruchten, noten, kaas, en zuivel(producten).
- Vitamine D: zorgt ook voor sterke botten. Vrouwen vanaf 50 jaar, 10 mcg en iedereen vanaf 70 jaar, 20 mcg.
 
Andere tips:
- Begin uitgerust aan de maaltijd. Zorg voor een goede lichaamshouding.
- Gebruik vaker een kleine maaltijd. Kies voor zacht voedsel.
- Last van slijmvorming bij gebruik van zuivel? Zure melkproducten (karnemelk, yoghurt) geven minder slijmvorming. Het vervelende gevoel verdwijnt ook als u een slokje water of vruchtensap neemt.
- Als u last heeft van een droge mond, is het belangrijk om goed te kauwen. Hierdoor wordt speeksel aangemaakt. Het zuigen op een pepermuntje, zuurtje of kauwen van kauwgom bevordert ook de speekselproductie.
 
Meer tips kunt u uiteraard bij de diëtist navragen!
 
Nieuws datum: 21-11-2018